Emocjonalna powściągliwość — jak pielęgnować w sobie powściągliwość?

Emocjonalna powściągliwość: definicja i metody rozwoju

spokój

Człowiek różni się od zwierząt, nie tylko wyższymi formami myślenia, ale i zdolnością przeżywać różne stany emocjonalne (wyższe uczucia są właściwe tylko ludziom). Ale niektóre emocje i reakcje emocjonalne dość często tworzą człowiekowi trudności, co utrudnia mu z powodzeniem dostosować się do otaczającej rzeczywistości i wchodzić w relacje. Tak więc, na przykład, ludzie mają tendencję do drażliwość, nerwowość, agresywność, ostre emocjonalnych przejawów i szybkiej wymiany, a także polaryzacji emocji mogą spotkać negatywne nastawienie ze strony innych ludzi (szczególnie jest to nie do przyjęcia w środowisku pracy). Dlatego prędzej czy później zaczynają myśleć o tym, jak można ukryć niektóre emocje i jak pielęgnować w sobie powściągliwość.

W kwestii kontroli nad emocjonalnymi przejawy może pomóc emocjonalna powściągliwość, która w żadnym przypadku nie należy mylić z ubóstwem emocji, chłód i obojętność. Ale do tego, by zrozumieć, w jaki sposób można rozwijać w sobie powściągliwość i jak to będzie wpływać na zachowanie i działalność człowieka, należy określić, co oznacza to pojęcie i jakie cechy i cechy osobowości wpływają na proces jej kształtowania.

Emocjonalna powściągliwość: opcje wykrywania i czynniki, które mają na nią wpływ

W psychologicznej literaturze nie ma jednoznacznej definicji emocjonalnej powściągliwości, tak jak to najczęściej doprowadza do następujących pojęć: samokontrola, samoregulacja, samokontroli i odporności. Również trudno znaleźć kryteria, według których można mówić o tym, że człowiek tworzy lub brakuje emocjonalna powściągliwość. Aby zaznaczyć tę kategorię z psychologicznego punktu widzenia, trzeba przeanalizować te pojęcia, do których ona najczęściej sprowadza się.

Tak więc, przez pokorę zazwyczaj rozumiane jest jako zdolność człowieka do sprawowania kontroli (kontrolę) nad swoimi działaniami, czynami, przejawy emocji i wewnętrznymi pragnieniami i potrzebami. W psychologii może być i jak pozytywne cechy osobowości (cecha charakteru), jak i negatywne objawy. Tak więc, na przykład, przez pokorę mogą zrozumieć lub odmowy człowieka uczestniczyć w tworzeniu interpersonalnych kontaktów i utrzymywania relacji z innymi ludźmi, lub jak celowe ograniczenie osobą przejaw negatywnych reakcji emocjonalnych i nieodebranych w społeczeństwie zachowań. Także to pojęcie wyjaśnić z punktu widzenia moralno-etycznego zrozumienia, jak pozytywnych cech osobowości, co znajduje wyraz w odpowiedniej, stonowane i неэкспрессивной reakcji człowieka na różne bodźce (w tym i negatywne skutki).

Bardzo często emocjonalną powściągliwość w psychologowie traktują w kontekście zdolności osoby do samoregulacji zachowania i emocji. W literaturze psychologicznej, samoregulację są jako proces, w którym człowiek sprawuje kontrolę nad własnymi psychicznych, fizjologicznych i psychologicznych warunków, ich zewnętrzne przejawy, a także nad swoimi działaniami, czynami i zachowaniem w całości.

Tutaj również należy zauważyć, że rozwój powściągliwości nie jest możliwe w przypadku braku osoby emocjonalne samoregulacji, którą można określić jako zdolność człowieka do społecznie akceptowalnych emocjonalnych reakcji na różne sytuacje życiowe (tu ważna mienia, która zapewnia możliwość spontanicznych, ale nie było odpowiednich reakcji).

Również emocjonalną powściągliwość dość często postrzegany jest jako jeden z elementów samokontroli człowieka. W słownikach psychologicznych samokontrola określają jako proces świadomego i zdecydowanego zarządzania człowiekiem swojej psychicznej aktywności, zachowania i życia zgodnie z normami przyjętymi w społeczeństwie i z własnymi wartościami, instalacjami, ideały, przekonania.

Jeśli odpowiedzieć na pytanie: jak nauczyć się powściągliwości z punktu widzenia rozwoju człowieka samokontroli, to tutaj aktywny udział biorą:

  • samoświadomość człowieka («Ja-koncepcja», działanie zakres, poziom samooceny);
  • refleksja jako proces samopoznania, bez którego niemożliwe jest przyjęcie i zrozumienie zatwierdzonych norm i reguł w społeczeństwie;
  • антиципация (zdolność do przewidywania, przewidzieć zdarzenia, a także wyniki jej działalności);
  • zabudowy osobowości;
  • zdolność człowieka do woli samoregulacji i samorządu.

Teraz przechodzimy do definicji kategorii «emocjonalna powściągliwość». Dlatego emocjonalną powściągliwość można określić jako:

  • umiar i дозированность w manifestacji człowiekiem różnych emocji;
  • świadome hamowanie wewnętrznych pragnień, potrzeb i działań, które motywują emocjonalnymi reakcjami;
  • rodzaj dokładność (można powiedzieć nawet specjalne filigran) w mowie, ruchach, czynach i komunikacji.

By zrozumieć, co inwestować naukowców-psychologów w definicji emocjonalnej powściągliwości człowieka, trzeba dokonać analizy teoretyczne podejścia, które mogą pomóc w zrozumienie tego procesu (teorie przedstawione w tabeli).

Analiza podejść teoretycznych do rozumienia emocjonalnej powściągliwości

Podejście (zrozumienie samoregulacji i samokontroli) Główne postanowienia
Z punktu widzenia деятельностной i osobowej samoregulacji — деятельностная określa korektę pozycji człowieka w odniesieniu przejawy im emocjonalnych reakcji (zgodnie z kultury i tradycji w danym społeczeństwie);- osobowa analizuje ludzkość lub негуманность celów emocjonalne samoregulacji i samokontroli.
Z punktu widzenia nauki samoświadomości osobowości i określenia człowiekiem swoich życiowych statusów Na emocjonalną powściągliwość wpływają:- wartość orientacja osobowości;- osobowa «Ja-koncepcja»;- poziom samooceny i roszczeń.
Jak regulacji stanów funkcjonalnych Powściągliwość jako element samoregulacji człowieka zawiera następujące elementy:- poznawczy;- emocjonalne;- regulacyjnego;- активационно-energetyczny.
Teoria samoregulacji (według pomysłów Av Круглански) Na emocjonalną powściągliwość człowieka wpływa na dwa sposoby саморегуляци:- dynamiczny (wsparcie ukierunkowane działania i przezwyciężania pojawiających się trudności):- assessment (szacunkowa porównanie istniejącego stanu z innymi, które może tworzyć).
Z punktu widzenia świadomego opanowania człowiekiem swoich działań, czynów i zachowań Rozwój powściągliwości dzieje się w procesie tworzenia nowych motywacyjnych edukacji, które pozwalają kierować zachowanie człowieka w wyznaczonej im klucze. Zarządzanie swoimi emocjami i emocjonalnymi reakcjami odbywa się dzięki kształtowania silnej woli cech osobowości.
Jako świadomy proces zarządzania swoim zachowaniem Proces sterowania odbywa się za pomocą dwóch poziomów samoregulacji:- опреационно-technicznego (powściągliwość rozwija się za pomocą środków, które mają na celu maksymalną optymalizację tego procesu);- motywacyjnego (organizacja ukierunkowania zachowania i działalności człowieka, a także sprawowanie kontroli nad emocjonalnymi reakcjami za pomocą sterowania jego potrzebami, celami i motywami).

 

Należy również zauważyć, że emocjonalna powściągliwość człowieka zależy od jego emocjonalnej stabilności, która z kolei jest narażona na szereg różnych czynników, a mianowicie:

  • poziom lęku;
  • типологических cech układu nerwowego;
  • nerwowo-psychicznej odporności;
  • typ temperamentu, ukształtowanych cech charakteru człowieka i ich акцентуаций;
  • prędkości i siły reakcji emocjonalnych;
  • poziom rozwoju cech silnej woli.

Dlatego emocjonalną powściągliwość można zaliczyć do wyższej kategorii sterowania i regulacji emocjonalnej sferą osobowości, która obejmuje nie tylko kontrolę człowieka nad własnymi emocjami i emocjonalnymi reakcjami, ale i wpływ na emocje i uczucia innych ludzi w procesie interpersonalnych kontaktów i interakcji. Ponadto, emocjonalna powściągliwość jest jednym z warunków udanej adaptacji człowieka do zmieniających się warunków życia, jego socjalizacji i inkulturacji.

Jak pielęgnować w sobie powściągliwość lub co trzeba wiedzieć, aby nauczyć się kontrolować swoje emocje?

Emocjonalna powściągliwość może być postrzegana jako negatywna, jak i pozytywna cecha osobowości, i aby nie wpaść w błąd, należy dokładnie odróżniać tę zdolność jako wskaźnik poziomu kultury i ich dobrego wychowania człowieka, od emocjonalnego ubóstwa. Jeśli więc pojawia się pytanie, jak nauczyć się powściągliwości, w której widzą niezbędny atrybut sukcesu, ludzi biznesu, a także uważają, że ważnym warunkiem osiągnięcia założonych celów i rezultatów w swojej działalności, aby to zrobić, należy zrozumieć, co reprezentuje sobą ten proces.

Proces emocjonalnej powściągliwości można określić jako wewnętrzną aktywność psychiczną człowieka, która może być zrealizowana tylko przy tacce udziałem całego kompleksu różnych form, zjawisk i poziomów psychiki. Sam proces tworzenia powściągliwości zależy od:

  • indywidualnych cech człowieka, które są związane przede wszystkim z wykrywaniem (rozporządzenie) cele, jej przyjęciem, a następnie przytrzymanie;
  • cech istniejących lub tworzonych warunków, które są najbardziej istotne dla osiągnięcia wyznaczonego celu;
  • cech planowania (programowania) przyszłych działań, mających na celu osiągnięcie zakładanych celów;
  • funkcje kontroli (samokontrola), oceny (samooceny) i dalszej korekty swojej aktywności, mającej na celu kształtowanie emocjonalnej powściągliwości.

Aby dowiedzieć się jak pielęgnować w sobie powściągliwość należy określić podstawowe warunki dla jej rozwoju. Zatem sukces rozwój człowieka w sobie emocji powściągliwości zależy od następujących warunków:

  • jego adekwatności;
  • świadomości;
  • systematyzacja;
  • celowości;
  • elastyczność (mienia);
  • odporności nerwowo-psychicznych procesów.

Jeśli chodzi o skłonności człowieka do wychowania sobie powściągliwości, to zależy od:

  • cech układu nerwowego;
  • przewaga typu temperamentu, pewnych cech charakteru i ich акцентуаций;
  • poziom rozwoju sfery poznawczej;
  • cech emocjonalnie-silnej woli procesów osobowości;
  • poziom kultury i ich dobrego wychowania człowieka;
  • statusu społecznego i zajmowanej pozycji w społeczeństwie;
  • cech ukierunkowania osobowości (jej celów, ideałów, preferencji, motywów, przekonań i tym podobne).

Aby kształtować u człowieka dość wysoki poziom emocjonalnej powściągliwości, przed przystąpieniem do kompleksu różnych tych działań i technik, należy określić następujące zadania:

  • zwiększyć stabilność emocjonalną i przyczynić się do rozwoju wysokiego poziomu emocjonalne samoregulacji w procesie włączenia człowieka w prawdziwe życie i podczas wykonywania przez niego różnych rodzajów działalności;
  • niezbędne dla rozwoju powściągliwości emocjonalne mechanizmy należy kształtować za pomocą refleksji i analizy rzeczywistych stresujących okolicznościach trudnych sytuacji życiowych;
  • uczyć człowieka do sprecyzowania emocjonalne przeżycia i reakcje dzięki zastosowaniu systemu pochodnych emocjonalnych cech.

Jeśli człowiek będzie wziąć pod uwagę wszystkie cechy i warunki kształtowania emocjonalnej powściągliwości i kontroli, będzie on w stanie jasno zrozumieć, jak pielęgnować w sobie powściągliwość szybko i skutecznie.

Jak nauczyć się powściągliwości: najbardziej skuteczne metody i techniki

Emocjonalna powściągliwość jak pozytywne cechy osobowości kształtuje się za pomocą specjalnych technik, metod i ćwiczeń, z których wiele osób może wykonywać samodzielnie. Ale są pewne poprawcze metody, które mogą używać tylko dyplomowani terapeuci i консультирующие psychologowie.

Rozwój powściągliwości można przeprowadzić dzięki zastosowaniu takich metod samoregulacji stanu emocjonalnego:

  • korzystanie z różnorodnych ćwiczeń (można je wykonywać w każdym stanie i w każdej chwili);
  • techniki mające na celu rozwój samoregulacji stanu emocjonalnego za pomocą zewnętrznych przejawów emocji (gimnastyka dla mięśni twarzy, пантомимика, rozluźnienie mięśni twarzy);
  • wykonywanie ćwiczeń, których głównym celem jest концентрировании uwagi;
  • ćwiczenia na wizualizację pozytywnych stanów emocjonalnych;
  • techniki, które przyczyniają się do rozwoju sceny wyobraźni.

Aby zrozumieć, jak nauczyć się powściągliwości, należy najpierw zapoznać się z istniejącymi sposobami ситуативной samoregulacji stanów emocjonalnych w różnych stresujących sytuacjach. Te metody są następujące:

  • trening autogenny, аутосуггестия, самоубеждение i racjonalizacja, самонастрой na spokojny stan i treningu ujawnienia;
  • samokontrola emocjonalnych objawów za pomocą zewnętrznego okazywania emocji i uczuć (mimika, пантомимика, соматика, język, napięcie mięśni itp.);
  • kojący i мобилизирующее oddech (tu można wykorzystać elementy medytacji i холотропного oddychania);
  • zasada «10 sekund» (jak tylko człowiek zamierza wykonać odpowiednie czynności, warto najpierw policzyć do 10, przy czym należy to zrobić jak powoli i wyraźnie wymawiając każdą cyfrę);
  • aktywizacja poczucia humoru (bardzo dobrze pomaga zdolność człowieka znaleźć coś komiczne nawet w trudnych sytuacjach, również tutaj można zastosować tak zwaną «amortyzację» jako opcja ochrony psychologicznej);
  • rozproszenie i przełączanie uwagi na inną sytuację lub obiekt.
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: