Emocje i uczucia człowieka w psychologii — rodzaje, zarządzanie emocjami

Emocje człowieka

emocje człowieka

Rola emocji w życiu człowieka jest bardzo duża. Emocjonalna sfera spełnia bardzo ważną funkcję – reguluje behawioralne reakcje, pomaga zrozumieć siebie i innych. Właśnie z poczuciem określamy, jak przyjemne lub nie nam ta lub inna sytuacja, chcemy stać się jej częścią.

Emocje i uczucia człowieka można podzielić na dwa rodzaje: pozytywne i negatywne. Pierwsze, jak byśmy ich nie nazywali (radość, szczęście, przyjemność) zawsze czują się dobrze, powodują wewnętrzny przypływ sił. Pozytywne emocje wypełniają nas nową energią. W drugim przypadku występuje utrata energii, poczucie bezsilności i niechęci do niczego. Negatywne emocje mogą zniszczyć świat wewnętrzny osoby, jej zamkniętym lub agresywnej.

Rodzaje emocji w psychologii

  • Poczucie radości jest w stanie окрылить człowieka, zamienić go w krótkim czasie na zadowolonego i szczęśliwego. Nawet jeśli radość będzie trwać tylko kilka minut, ona przydatna zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i emocjonalnego stanu osobowości. Nagła radość, otworzyły się szczególnie w okresie choroby lub obniżonego stanu, przynosi ulgę, rodzi się uczucie dobrego samopoczucia i pewności siebie. W przypadku oczekiwanej radości jest czasami postrzegane jako pewnik, ale nawet wtedy odpali wszystkie zabiegi procesy w organizmie. Dlatego czasami trzeba cieszyć się zakupem pożądane rzeczy, aby poprawić sobie nastrój.
  • Uczucie zdziwienia występuje w momencie, gdy zewnętrzny bodziec oddziałuje na człowieka przed nieznanym wpływ. Powiedzmy, że w sklepie w oko wpadła mi piękna rzecz, której wcześniej nie było. I tu sam chciałem ją kupić. W sferze emocjonalnej dzieje się sprzęgło emocji, zachwytu, podziwu i radości z tego, że istnieje możliwość, aby tę rzecz kupić. Osobowość dziwi całym obcej, przy czym ta emocja może spowodować zarówno pozytywne, jak i negatywne uczucia.
  • Poczucie szczęścia można nazwać pełnię radości i najwyższą pozytywną emocją człowieka. Zaznawszy szczęścia, tożsamość nigdy nie перепутает jej z innymi emocjami. Szczęście może być ulotne stanem, jak i towarzyszyć człowieka przez dość długi czas. Im bardziej płynne jest sama osobowość, tym łatwiej jej się samodzielnie utrzymać w sobie stan duchowego uniesienia, zapału, najwyższej satysfakcji.
  • Gniew jest pierwszą destrukcyjna emocja człowieka. Uczucia gniewu, z pewnością, jest narażony każdy z nas, i nie ma w tym nic złego. Znacznie bardziej niebezpieczne, aby utrzymać taki emocji wewnątrz – może ujarzmić i zniszczyć nawet najbardziej zagorzałego psychiczną organizację. Co zrobić z niekontrolowanego napadu gniewu? Na pewno dać mu wyjście. Nie koniecznie wylać roszczenia przeciwnika w twarz. Jeśli cenisz sobie relacjami lub po prostu nie możesz wyrazić uczucia bezpośrednio, istnieje wiele sposobów. Na przykład, można napisać list do wyobrażeń odbiorcy, a nie wysyłać go. W dobie technologii informacyjnych nie będzie łatwe zdobyć długi tekst na komputerze, a potem bezboleśnie usunąć. Pominąć nie można gniew, tłumić go przez dłuższy czas, jeśli nie chcesz powstawania pęcherzy na skórze i wszelkich stanów zapalnych.
  • Strach jest w stanie wyprowadzić z równowagi nawet najbardziej spokojnego człowieka. Uczucie strachu, najczęściej powstaje z powodu zwątpienia lub sprzecznej sytuacji, w której osoba nie może kontrolować. Jakie objawy strachu? Na planie fizycznym to wilgotne dłonie, kołatanie serca, zacina się głos, rozszerzone ze strachu źrenice. Poziom mentalny człowiek czuje niepewność, która zaczyna się zwiększać wraz ze wzrostem siły. Jeśli ze strachu nic nie robić, staje się w sposób niekontrolowany. Doskonale pomaga przezwyciężyć to uczucie rozpoznawania własnych emocji, potwierdzenia, że mają prawo do istnienia i otwarte na ich uznanie. Dalsze budowanie perspektyw na poprawę sytuacji, co powoduje panikę, jak zwykle, dzieje się o wiele bardziej miękkie i skuteczne.
  • Biada , charakteryzuje się zwiększoną ruchliwością układu nerwowego i jej zmęczenie od silnych, tłuczenia doświadczeń. Stan górze występuje po przeżyciach poważnych życiowych zawirowań, czy utrata bliskiej osoby lub rozczarowanie w własnych umiejętności. Biada trzeba mieszkać i się martwić, bo w przeciwnym razie to nie przejdzie samo w sobie. Aby praca smutku była bardziej skuteczna, należy pamiętać o tym, że ich uczucia nie da się ukryć: trzeba przyznać przynajmniej zostawszy sam na sam z sobą. Jeśli jest możliwość, lepiej zaufać człowiekowi i społeczeństwu, czytany mu wszystko, co наболело na duszy do pełnej ulgi.
  • Smutek pojawia się często z nudów lub od rzekomej niemożności naprawić тревожащую sytuację. Będąc w tym sensie człowiek nie czuje bólu, jednak nie może wejść w stan radości, harmonii. Smutek często towarzyszy rozczarowanie i częściowa utrata zainteresowania życiem.
  • Wino charakteryzuje się świadomością swojej неправоты i pragnieniem, aby naprawić stare obraz przeszłości. Tak jak nie zawsze jest to możliwe z przyczyn obiektywnych, człowiek wpada w silną depresję i często zaczyna unikać wszystkiego, co wiąże się z przypomnieniem mu tego wydarzenia.
  • Zazdrość jest związana z fałszywym poczuciem wyższości nad innymi ludźmi i silnej przestępstwa z powodu pozornego braku możliwości mieć to, co jest u innych. W rzeczywistości, osobowość po prostu tłumi w sobie konstruktywne sposoby, aby poczuć się lepiej. Jak pokonać zazdrość? Trzeba nauczyć się być szczery ze sobą, cieszyć się z sukcesów bliskich i przyjaciół.
  • Uraza jest najbardziej destrukcyjne wszystkich wyżej wymienionych emocji. To uczucie jest w stanie przez dłuższy czas gromadzić się wewnątrz człowieka i w pewnym momencie dawać efekt emocjonalnego «wybuchu». Aby pozbyć się urazy, należy zdawać sobie sprawę jej początki i mieć szczerą chęć wybaczyć jego sprawcy.

Funkcje emocji w psychologii

Emocje człowieka pełnią szereg ważnych funkcji, które pomagają prowadzić satysfakcjonujące życie i w odpowiednim czasie reagować na zachodzące zdarzenia.

  • Szacunkowa funkcja ma na celu zapewnienie kształtowanie wrażenia z obcowania z innym człowiekiem lub w wyniku obserwacji jakiegoś zjawiska. Czy tego chcemy, czy nie, ale zawsze podświadomie dajemy subiektywną ocenę wszystkiego, co się z nami dzieje. Czasami jest dość trudno dostać się obejść bez «naklejania etykiet».
  • Mobilizacyjna funkcja emocji polega na możliwości zintensyfikowania siły wewnętrzne organizmu, aby pokonać przeszkody i rozwiązać ważne zadanie. Wiadomo, że przy silnym stresie człowiek mobilizuje swoje zasoby wewnętrzne. W tym momencie wydaje się, że otwiera się «drugi oddech». W rzeczywistości, organizm перестаивается i zaczyna pracować w trybie stresującej sytuacji. W tej chwili możemy zrobić o wiele więcej, niż w codziennym życiu. Jednak taka zwiększone zużycie energii ma swoją drugą stronę: po rozwiązania wszystkich trudności, często odczuwa się silne uczucie, którego nie da się zignorować i nie zauważać.
  • Компенсирующая funkcja jest zdolność człowieka opierać się na własne uczucia w tych sytuacjach, gdy nie może wynieść pełna prognoza przyszłych zdarzeń. Tak, w stresujących momentach jesteśmy w stanie sami się uspokajać, uzasadniając to tym, że «dziś jest mój szczęśliwy dzień i wszystko będzie dobrze»
  • Komunikatywna funkcja przejawia się w tym, że inni ludzie mają możliwość bez trudu odróżnić i dostrzegać emocje tych, którzy są z nimi blisko. Tylko człowiek jest w stanie wczuć się swojemu bliskiemu tak, że zaczyna czuć jego ból, spróbować się w sytuacji, która spowodowała stan równowagi i moralnego ucisku.
  • Funkcja dezorganizacji znajduje wyraz w tym, że pod wpływem stresu u człowieka może się pogorszyć wydajność, obniżyć jakość zadowolenia z życia. Każdy stres przyczynia się w stan umysłu, osobowości, zabiera dużo energii. W małych ilościach stan wewnętrznej mobilizacji pomaga radzić sobie z trudnościami, a w dużych ilościach wybija człowieka z koleiny.

Emocje w psychologii zajmują jedno z głównych miejsc. Bez nich wszelkie interakcje między ludźmi są niemożliwe.

Zarządzanie emocjami

Przejaw emocji w rzeczywistości zabiera wiele sił i fizycznych i moralnych. Dlatego tak ważne jest, aby umieć zarządzać własnymi uczuciami, a nawet być w stanie ich kontrolować. To nie oznacza, że musimy nauczyć się tłumić negatywne uczucia i nie dawać im wyjście. Rzecz w tym, że w życiu każdego z nas od czasu do czasu zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba wziąć się w garść i działać, pomimo emocje. Wtedy mogą się przydać następujące wskazówki.

Oddzielne się od sytuacji

Często człowiek jest tak zanurzony w własnych doświadczeń, że zaczyna czuć się źródłem wewnętrznej bólu. Wydaje mu się, jakby był z nią «сроднился», stał się częścią tego, co się dzieje. W rzeczywistości jest to stan oznacza, że emocje mają osobowość z głową i jest ich bardzo dużo. On po prostu nie radzi sobie z nimi. W takich chwilach bardzo ważne jest, aby umieć oderwany od tego, co się dzieje, zmieniać swoją uwagę. Jak to zrobić? Można wykonać kilka ćwiczeń, które lubisz najbardziej lub porozmawiać ze znajomym. Ale tutaj należy pamiętać o następujących kwestiach: komuś podczas stresującej sytuacji chce się dzielić swoimi przemyśleniami, a drugi bardzo trzeba być w ciszy. Być może twój satelity będą drażnić rozmowy w momencie, gdy on sam się denerwuje.

Co by się nie działo, pamiętaj, że od tego nie przestaje istnieć jako osoba. Twoje wewnętrzne «ja» pozostanie nienaruszone, nie zostaną utracone, jeśli można abstrahować od tego, co się stało i zaczniesz szukać zasoby wewnątrz siebie. A siły te nie zawsze są.

Zachowaj spokój

Każdy z nas od czasu do czasu zdarzają się przypadki, kiedy wydarzenia zmieniają zwykły rytm życia. Wydaje nam się, że dzieje się coś niezwykłego, z czym nie jesteśmy w stanie odpowiednio poradzić. Tymczasem, jest to błędne założenie i to jest duży błąd. Trudno zachować rozsądne spojrzenie na rzeczy, kiedy sytuacja wymyka się spod kontroli. Несданный egzamin, nieplanowane wydatki, choroba bliskiej osoby — wszystko to pozbawia nas moralnych i fizycznych sił. Jak poradzić sobie z tym napięciem?

W każdym przypadku należy starać się zachować spokój i trzymać w pobliżu siebie pozytywne. Alternatywnie, można spróbować pomyśleć o czymś przyjemnym i jasnym. Co przynosi ci radość? Pamięta swojego zwierzaka, jaki on jest wesoły i sympatyczny. Psychicznie pogłaskał miękkie futerko kota lub psa. Przez jakiś czas można zawsze poczujesz wyraźną ulgę.

Pozwól sobie być słaby

Dziś wiele osób obawia się pokaż innym swoje prawdziwe uczucia, licząc, że w ten sposób pokazać wszystkim swoją słabość. Ale rola emocji jest właśnie w tym, aby zmniejszyć destrukcyjny wpływ negatywnych postaw i wyzwalać się od zgromadzonych urazy, gniewu, frustracji i niepowodzeń. Czasami trzeba sobie pozwolić na okazywanie uczuć. Jeśli wahają się to robić na ludziach, to przynajmniej odłóż na bok wszelkie uprzedzenia w stosunku do osób bliskich. Niż naturalne będziesz się zachowywać w otoczeniu domu, tym łatwiej i łatwiej ci będzie z nieznajomymi i znajomymi. Pamiętaj, że łzy nie są synonimem słabości. Raczej, to znaczy, że masz niewypowiedziane uczucia i słowa, które chcą być wyrażone.

W ten sposób emocje i uczucia w psychologii zajmują wiodącą pozycję wśród wszystkich systemów i pozwalają człowiekowi w odpowiednim czasie, aby pozbyć się przeżytych chwil. Emocjonalna sfera uczestniczy w procesie te wszystkim, co dzieje się z osobą, dlatego nie można ignorować. Jeśli stale «tuszować» swoje uczucia, to w pewnym momencie dojdzie do «wybuchu» i wtedy człowiek zupełne nic wiele więcej, niż może powiedzieć.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: